BAB 1
Contoh Modul P&P Pelajar Cemerlang
Tajuk : Sumbangan Tamadun Indus – Perancangan
Bandar
Masa : 80 minit
Tingkatan : 5
Alpha
Hasil
Pembelajaran :
Pada akhir
pengajaran, pelajar-pelajar akan dapat:
1. Menyatakan contoh negara kota yang terancang
dalam Tamadun Indus
2. Menyenaraikan sebab Tamadun Indus berjaya
membina bandar yang terancang
3. Menerangkan ciri-ciri binaan bandar terancang
dalam Tamadun Indus
4. Menghasilkan ilustrasi bandar terancang
Tamadun Indus
5. Menjawab soalan-soalan latihan pengukuhan
Bil
|
Aktiviti
|
Pedagogi
|
1
|
Set Induksi
Guru
bertanyakan pelajar situasi kehidupan di bandar
Guru meminta
pelajar menyatakan bentuk-bentuk dan susun atur bangunan.
Guru
menunjukkan brosur iklan projek perumahan untuk dikaitkan dengan ciri-ciri
bandar terancang tamadun Indus.
|
|
2
|
Langkah
Pengajaran 1
Aktiviti guru :
-
Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk
pembelajaran hari ini
-
Guru
membahagikan murid kepada 5 kumpulan(
5 orang setiap kumpulan). Setiap kumpulan melantik seorang ketua dan
pencatat.
-
Setiap
wakil kumpulan diminta untuk memilih kad tugasan secara rawak :
-
Contoh
tugasan:
Kumpulan 1 - Ciri-ciri bandar terancang
Harappa dan Mohenjo Daro
Kumpulan 2 - Faktor-faktor Tamadun Indus mampu
membina bandar
yang terancang
Kumpulan 3 - Membuat ilustrasi pembinaan bandar
Mohenjo Daro dan Harappa
Kumpulan 4 - Membina soalan/skema tajuk yang
tersebut(Soalan KBKK)
Kumpulan 5 - Membina peta minda tajuk tersebut
|
Interpersonel
Visual ruang
|
|
Aktiviti Murid
-
Dengan
merujuk buku teks, pelajar diminta menyempurnakan tugasan kumpulan
-
Perbincangan
dalam kumpulan
-
Menyiapkan
tugasan dalam kertas sebak untuk dibentangkan
|
Interpersonel
Visual ruang
CL
MI
|
3
|
Langkah
Pengajaran 2
Aktiviti guru
-
Guru
meminta hasil perbincangan/aktiviti setiap kumpulan disempurnakan mengikut
masa yang ditetapkan
-
Guru
memastikan semua murid bersedia untuk memberi tumpuan dalam sesi pembentangan
-
Guru
meminta pelajar-pelajar lain memberi tumpuan, mencatat maklumat dan memberi
respons yang sesuai untuk mengukuhkan proses P&P
|
|
|
Aktiviti murid
-
Wakil
kumpulan membentangkan hasil tugasan
-
Kumpulan
lain memberi pandangan/ulasan
|
CL
MI
EAP
|
4
|
Penilaian/Pengukuhan
Aktiviti guru
-
Guru
membuat ulasan dan rumusan hasil pembentangan pelajar
-
Guru
mengedarkan soalan penilaian dalam bentuk soalan esei
(a) Jelaskan ciri-ciri pembentukan
bandar terancang di
Mohenjo Daro dan Harappa dalam tamadun Indus
(b) Mengapakah masyarakat Indus
berupaya membina
bandar yang terancang?
|
|
|
Aktiviti Murid
- Murid menjawab soalan tugasan secara
individu
|
|
|
Rumusan
- Guru membincangkan jawapan – edaran/nota
|
Nota edaran
|
Nota Edaran
A) Jelaskan ciri-ciri pembentukan bandar terancang di Mohenjo-Daro dan
Harappa dalam tamadun Indus (ms 24 )
Bahagi
|
Bandar dibahagi kepada dua bahagian
|
Utama
|
Bahagian utama merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan
|
Pentadbiran
|
Menempatkan
bangunan pentadbiran / tempat mandi awam
|
Kedua
|
Tempat kedua ialah kawasan perumahan
|
Tembok
|
Bandar di kelilingi oleh tembok
|
Kumbahan
|
Terdapat sistem kumbahan yang terancang
|
Jalan raya
|
Setiap blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalan raya yang lurus
|
Sungai
|
Bandar-bandar boleh dihubungi
melalui sungai
|
geometri
|
Perancangan
bandar dibantu oleh kemajuan ilmu geometri
dan pembinaan .
|
Mesopotamia
|
Perancangan Bandar
hasil sumbangan tamadun Mesopotamia dan
tamadun Mesir Purba
|
Batu bata
|
Menggunakan
batu-bata tanah liat melalui
pembakaran suhu yang tinggi
|
Blok
|
Bandar disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat
|
Bilik mandi
|
Rumah di bandar mempunyai bilik mandi dan tandas
|
Susun atur
|
Bandar disusun dengan susun atur
yang sistematik.
|
B). Mengapakah masyarakat Indus
berupaya membina bandar yang terancang?
(ms24)
Susun atur
|
Memiliki kepakaran dari segi susun atur
|
Geometri
|
Faham tentang
ilmu geometri
|
Matematik
|
Faham tentang
ilmu matematik
|
Pertukaran
|
Pertukaran
teknologi dengan tamadun lain
|
Mutu
|
Peningkatan mutu
bahan binaan
|
Batu bata
|
Teknologi
menghasilkan batu bata
|
Kumbahan
|
Membina sistem kumbahan yang
terancang
|
Jalan raya
|
Mampu membina
jalan raya yang baik
|
BAB 4
TAJUK : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
MASA : 80 MINIT
OBJEKTIF :Di akhir pembelajaran pelajar akan dapat
1. menyatakan kewibawaan
Nabi Muhammad sebagai pemimpin yang unggul
2. menerangkan keunggulan
keperibadian Nabi Muhammad S.A.W.
3. menerangkan bagaimana
peribadi Nabi Muhammad S.A.W. dapat diserap ke dalam diri sendiri
Bil
|
Aktiviti
|
Pedagogi
|
||||||||||||||||||
1
|
Set induksi
|
|
||||||||||||||||||
2
|
Langkah pengajaran 1
|
Soal jawab
|
||||||||||||||||||
3
|
Langkah pengajaran 2
Aktiviti murid
Ø Mencari maklumat tugas
dalam buku dan bahan rujukan
Ø Berbincang dalam
kumpulan – melantik pencatat dan pelapor
Ø Menyiapkan tugasan
dalam kertas untuk dibentangkan
|
Kumpulan pelbagai kebolehan
|
||||||||||||||||||
4
|
Langkah pengajaran 3
Aktiviti guru
Aktiviti murid
|
Pembentangan
Peta minda
|
||||||||||||||||||
5
|
Penilaian dan pengukuhan
Aktiviti guru
ü Membuat rumusan hasil
pembentangan
ü mengedarkan soalan
penilaian berbentuk pemahaman dan aplikasi. Contohnya;
i)
huraikan ciri-ciri keperibadian Nabi Muhammad S.A.W
ii)
mengapakah penyebaran Islam peringkat awal dilakukan
secara sulit atau sembunyi
iii)
jelaskan maksud ayat al-Quran ”Sesungguhnya pada diri
Nabi Muhammad S.A.W. contoh ikutan yang terbaik
Aktiviti murid
ü
menyiapkan tugasan yang diberikan
|
|
||||||||||||||||||
6
|
Penutup / rumusan
v guru berbincang dengan
murid tentang jawapan terhadap soalan yang diberi.
|
Sumbang saran
|
Bab 5
MODUL PEMBELAJARAN PELAJAR CEMERLANG
TINGKATAN 4
Tingkatan :
4 Sains 1
Masa
: 80 minit
Tajuk : Kerajaan islam
Sub-tajuk : ( a ) Perjanjian Aqabah
Pertama dan Kedua ( b ) Pembukaan semula Kota Makkah
Hasil pembelajaran :
Aras
1 : 1.
Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua 2. Menyatakan proses
pembukaan semula Kota Makkah
Aras
2 1.
Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah pertama dan Kedua 2. Menghubungkaitkan
Perjanjian Hudaibiyah dengan pembukaan semula Kota Makkah
Aras
3 1.
Menjanakan idea kepentingan pembukaan semula Kota Makkah
Unsur dan tingkah laku patriotisme
: Kepimpinan
berwibawa menjamin kedaulatan negara Penyatuan
ummah mengukuhkan kemakmuran negara
Bahan bantu mengajar
: 1.
LCD 2.
Set computer – Program power point 3.
Kad arahan 4. Buku teks
Tingkatan 4
Bil
|
Aktiviti
|
Pedagogi
|
1
|
Set Induksi
Guru menayangkan gambar Kaabah (LCD)
Pelajar diminta menyatakan
sebarang maklumat yang mereka
tahu berkaitan dengan gambar Kaabah
Guru merumuskan dengan mengaitkan
dengan tajuk yang akan diajar
|
Brainstorming
( sumbangsaran )
|
2
|
Langkah Pengajaran 1
Aktiviti guru:
Penerangan tentang tajuk yang akan diajar -
menggunakan peta konsep ( Lampiran 1 )
Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan
secara
Undian
Wakil setiap kumpulan memilih tajuk
mengambil kad arahan yang disediakan
oleh guru dalam 5 warna ( Lampiran 2 )
|
M1 ( Interpesonel )
MI
( Kinestik dan verbal
Linguistik )
|
|
Aktiviti Murid
Melantik pencatat dan pelapor
Mencari maklumat tugasan yang diberi
dalam buku teks/rujukan/nota
Berbincang dalam kumpulandan
menyiapkan tugasan dalam pelbagai bentuk mengikut kad arahan
|
Pembelajaran koperatif
|
3
|
Langkah pengajaran 2
Aktiviti guru
Memastikan semua murid bersedia
memberi tumpuan kepada sesi pembentangan
Semasa pembentangan pasukan lain
dikehendaki membuat catatan dan komen
Guru membuat catatan dalam Borang
Pembentangan Kumpulan ( Lampiran 3 )
|
Pembelajaran koperatif
|
|
Aktiviti murid
Wakil kumpulan membentangkan tugasan
Kumpulan lain membuat percambahan
minda untuk memantapkan isi pelajaran
|
M1 ( Interpesonel )
MI
( Kinestik dan verbal
Linguistik )
|
4
|
Langkah pengajaran 3
Aktiviti guru
Membuat rumusan hasil pembentangan
murid
|
|
5
|
Langkah pengajaran 4
Penilaian dan pengukuhan
Mengapakah Nabi Muhammad s.a.w
bertindak membuka semula kota
Makkah
Mengapakah kota Makkah mudah dibuka semula oleh
tentera Islam
|
KBKK
|
6
|
Langkah 5
Soalan tugasan
Sila bina peta minda berdasarkan
tajuk yang diajar – Kerajaan Islam di Madinah
|
|
Lampiran 1
Peta konsep
|
|||||
KAD ARAHAN Lampiran 2
|
|||||
Borang Penilaian Pembentangan Kumpulan
Lampiran 3
Tingkatan : Kumpulan :
Tarikh
|
|
Tajuk
|
|
Ahli Kumpulan
1
2
3
4
5
6
|
|
Kekuatan
|
|
Kelemahan
|
|
Cadangan /penambahbaikkan
|
|
Contoh soalan struktur Kumpulan 5
Lampiran 4
1 ( a ) Sebutkan dua golongan penduduk yang
mendiami kota Madinah.
(buku teks m.s.118 )
(i)
.................................................................................................
(ii)
................................................................................................. [
2 markah ]
( b ) Namakan pihak yang terlibat dalam memeterai
Perjanjian Aqabah 1 (buku
teks m.s. 11)
( i )......................................................................................................
( ii )..................................................................................................... [ 2 markah ]
( c ) Berikan dua
syarat Perjanjian Aqabah 1.( buku
teks m.s. 118 ) [ 2 markah ]
(i)
.................................................................................................
(ii)
................................................................................................. [ 2 markah ]
( d ) Siapakah
yang dihantar ke Madinah untuk menyebarkan Islam ?
........................................................................................................... ( buku teks m.s. 118 ) [ 1 markah ]
( e ) Apakah
iktibar yang dapat diambil daripada perjanjian tersebut ?
(
buku teks m.s. 119 )
.......................................................................................................
[
1 markah ].
Jawapan
( a) i. Nasrani ii. Yahudi iii. Arab
( b ) i. Nabi
Muhammad s.a.w. ii. Orang Arab Madinah ( Aus dan Khazraj
)
( c ) i. Suku
Aus dan Khazraj hendaklah beriman kepada Allah dan rasul ii. Berjanji membantu perjuangan Nabi
Muhammad iii. Tidak akan melakukan amalan jahiliah
seperti mencuri , berzinar, mimum
arak dan membunuh bayi perempuan
( d ) Mus’ab bin Umair
( e ) Iktibar
F1- Perihatin
F2- Kesabaran
F3- Kerjasama atau permuafakatan
F4- Toleransi
F5- Bertanggungjawab
F6- Perpaduan
BAB
7
Contoh
modul pengajaran
Tajuk
: Penyebarab Islam di Asia Tenggara ( Bab
7 tingkatan 4 )
Masa: 80 minit
Tingkatan
: 5sn1
Bil
|
Aktiviti
|
pedagogi
|
1
|
Set Induksi
Aktiviti Guru:
-
Guru
menunjukkan keratan akhbar kepada pelajar
-
Guru
mengemukakan soalan berkaitan dengan gambar
-
Guru
mengukuhkan jawapan pelajar
-
Guru
mengaitakan dengan tajuk yang diajar hari ini
Aktiviti Murid
-
meneliti
keratan akhbar yang ditunjukkan
-
memberi
jawapan yang munasabah
|
Visual ruang
interapersonal
|
2
|
Langkah
pengajaran 1
Aktiviti Guru :
-
guru
membahagikan murid kepada 5 kumpulan
-
tugasan
kumpulan dibuat secara undian
-
setiap
kumpulan dikehendaki membincangkan peranan:-
kumpulan 1 - perdagangan
kumpulan 2 - perkahwinan dan pengislaman raja
kumpulan 3 – peranan pusat
kebudayaan
kumpulan 4 – kelahiran kerajaan
Islam
kumpulan 5 – peranan mubaligh dan
keistimewaan islam
Aktiviti murid:
-
mencari
fakta/maklumat tugasan yang diberikan dengan
merujuk
kepada buku teks/buku rujukan
-
berbincang
dalam kumpulan, melantik pencatat dan pelapor
-
menyiapkan
tugasan dalam kertas sebak untuk dibentangkan dalam bentuk yang telah
ditetapkan
|
Visual linguistik
interpersonal
|
3
|
Langkah pengajaran 2 -
pembentangan tugasan
Aktiviti Guru:
-
memastikan
semua murid bersedia untuk pembentangan
-
mengarahkan
murid dari setiap kumpulan membuat pembentangan dan memberi hujah
-
guru
mengukuhkan hujah pelajar
Aktiviti Murid:
-
membuat
pembentangan secara kumpulan
-
mencatat
isi/memberi pandangan/ulasan
-
pelajar
memindahkan cara penyebaran Islam
dalam kertas edaran yang disediakan ( peta minda)
|
Cooperative
learning
|
4
|
Penilaian dan pengukuhan
Aktiviti guru :
-
membuat
rumusan dan penilaian hujah pelajar
-
merasionalkan
keistimewaan Islam menarik minat masyarakat untuk menerima Islam
-
guru
mengedarkan soalan penilaian dalam bentuk struktur ( lihat lampiran ) cara
penyebaran Islam
-
soalan
diedarkan kepada semua pelajar
|
interapersenol
|
4
|
Aktiviti murid :
-
murid
menjawab soalan secara individu
-
murid
dikehendaki mengemukakan jawapan kepada guru
|
MI
|
5
|
Rumusan
Aktiviti guru
-
Guru
membincangkan jawapan pelajar melalui power
-
point
/kertas edaran
-
guru
menutup pengajaran dengan menunjukkan gambar
cara berdakwah pada zaman moden
- minta pendapat murid
tentang ambar yang ditunjukkan
- guru beri tugasan esei
untuk disiapkan di rumah
Aktiviti murid
- menyemak jawapan
- membuat pembetulan
- memberi respon tentang gambar yang
ditunjukkan
- membuat tugasan esei di
rumah
|
ICT
MI
|
(BAB
8)
Contoh
modul Pembelajaran berpusatkan murid.
MATA
PELAJARAN : SEJARAH
TINGKATAN : 4
MASA : 80 MINIT
TAJUK
: PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA
SEBELUM KEDATANGAN BARAT
SUBTAJUK :PENGARUH ISLAM TERHADAP EKONOMI
-
PERDAGANGAN
-
MATA
WANG
-
PERCUKAIAN
Bil
|
Aktiviti
|
Pedagogi
|
1
|
Set
Induksi
|
|
2
|
Langkah
Pengajaran 1
Aktiviti
guru
Guru
mengaitkan set induksi dengan
Tajuk
pembelajaran hari ini.
Murid dibahagikan kepada 10 kumpulan (5 orang
setiap kumpulan)
Tugas
kumpulan dibuat secara undian
Contoh
soalan
Nyatakan
faktor-faktor yang menyebabkan Melaka
muncul sebagai pusat perdagangan di Asia
tenggara.
Nyatakan
ciri-ciri mata wang yang terdapat di
Tanah Melayu
Wang
Timah Melaka
Mata
wang Johor
Mata
wang Kelantan
Mata
wang Kedah
Bagaimanakan
peraturan cukai dilaksanakan di
Melaka?
Pemerintah
Melaka telah memperkenalkan cukai tetap dan cukai diraja.Jelaskan kedua-dua
jenis cukai tersebut.
Apakah
perubahan yang diperkenalkan oleh
pemerintah Melaka untuk meningkatkan
perkembangan ekonominya?
|
|
|
Aktiviti guru-
Menjemput
salah seorang ahli kumpulan
untuk mencabut soalan
Mengarahkan
pelajar membentuk kumpulan dan
Mencari muklumat.
|
CL
MI
|
|
Aktiviti
murid-
Berbincang
dalam kumpulan melantik ketua,
pelapor dan pencatat.
Mencari
maklumat tugasan yang diberi dalam
buku teks/rujukan/nota.
Menyiapkan
tugas dalam kertas sebak untuk
dibentangkan.
|
|
|
Langkah
Pengajaran 2
|
|
|
Aktiviti
Guru-
Memastikan
semua pelajar mengambil bahagian
dalam perbincangan berkumpulan.
Memastikan
semua kumpulan bersedia untuk
Memberi
tumpuan kepada sesi pembentangan.
Mengarahkan
kumpulan yang membuat tajuk
yang sama member ulasan/pendapat.
|
|
|
Aktiviti
murid-
Wakil
pelajar membentangkan hasil tugasan
Kumpulan
lain memberi pandangan/ulasan
|
CL
MI
|
|
Langkah
Pengajaran 3
|
|
|
Aktiviti
Guru-
Membuat
rumusan hasil pembentangan
Mengedarkan
soalan penilaian dalam bentuk
struktur/objektif
|
|
|
Aktiviti
murid-
Menjawab
soalan tugasan secara individu
|
|
3
|
Penilaian
|
|
4
|
Rumusan/Pengukuhan
Guru
membincangkan jawapan
Guru
mengarahkan setiap pelajar membuat
tugasan dalam bentuk jawapan esei
berdasarkan soalan perbincangan.
(sebagai kerja rumah)
|
|
BAB 9
TAJUK : PENJELAJAHAN
DAN PENEROKAAN
MASA : 80 MINIT
TINGKATAN : 5C
JUMLAH PELAJAR : 40
Bil
|
Aktiviti
|
Pedadogi
|
|||||||||||||||||||||||||||
1
|
Set
Induksi
1
Guru menayangkan gambar kapal perang kuasa Eropah
seperti Belanda,Perancis dan Inggeris yang meneroka dan menjelajah di kawasan Timur
2
Guru Juga menayangkan gambar bagaimana Portugis
mencari kekayaan di Timur
3
Guru juga menayangkan peta jalan perdagangan dan
pelayaran Portugis
4 Guru bertanyakan tentang gambar/peta
yang ditayangkan.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
2
|
Langkah Pengajaran 1
Aktiviti guru
·
Guru mengaitkan gambar set induksi dengan
tajuk
·
Murid dibahagikan kepada 8 kumpulan (5
pelajar)
·
Tugasan kumpulan dibuat secara undian
mengikut sub topik sebagaimana berikut:
·
Guru menyediakan contoh peta minda untuk
memudahkan pelajar berbincang dalam kumpulan untuk persembahan kumpulan.
Aktiviti murid
·
Mencari maklumat tugasan yang diberikan di
dalam buku teks/rujukan
·
Berbincang di dalam kumpulan,melantik
pelapor dan pencatat
·
Menyiapkan tugasan dalam kertas majung
untuk dibentangkan
|
Perbincangan
Sumbangsaran
|
|||||||||||||||||||||||||||
3
|
Langkah Pengajaran 2
Aktiviti guru.
·
Memastikan semua murid bersedia untuk
memberi tumpuan kepada sesi pembentangan
·
Setiap kumpulan membuat pembentangan
Aktiviti murid
·
Wakil kumpulan membentangkan hasil tugasan
|
Main peranan
|
|||||||||||||||||||||||||||
4
|
Penilaian dan Pengukuhan
Aktiviti Guru
·
Membuat rumusan hasil pembentangan
·
Mengedarkan soalan penilaian dalam bentuk:
v
Objektif
Aktiviti Murid
·
Menjawab soalan tugasan secara
individu(objektif dan Struktur)
·
Mengarang esei berpandukan contoh jawapan
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
5
|
Rumusan
·
Guru membincangkan jawapan (kertas edaran/power pont)
|
ict
|
BAB
10
MODUL PEMBELAJARAN
BAB 10 TINGKATAN 4
Tajuk:Dasar
British terhadap Pertanian
Masa
: 80 minit
Bil
|
Aktiviti
|
Pedagogi
|
||||||||||||||||||
1
|
Set
Induksi
|
|
||||||||||||||||||
2
|
Langkah
Pengajaran 1
Aktiviti
guru:
- Guru mengaitkan set
induksi dengan tajuk pembelajaran hari ini.
- Murid dibahagikan kepada
5 kumpulan(3-4 orang setiap kumpulan)
- Tugas kumpulan dibuat
secara undian.
|
|
||||||||||||||||||
|
Aktiviti
murid
- Mencari maklumat tugasan
yang diberi dalam buku teks/rujukan/nota
- Berbincang dalam
kumpulan-melantik pencatat dan pelapur
- Menyiapkan tugas dalam
kertas sebak untuk dibentangkan
-
Peta
Minda
Peta
Minda
|
|
||||||||||||||||||
3
|
Langkah
Pengajaran 2
Aktiviti
guru
- Memastikan semua murid
bersedia untuk member tumpuan kepada sesi pembentangan.
- Setiap kumpulan membuat
pembentangan
- Mengarahkan kumpulan
membuat pembentangan
- Mengarahkan kumpulan yang
membuat tajuk yang sama member ulasan/pendapat
|
|
||||||||||||||||||
|
Aktiviti
murid
- Wakil Kumpulan membentang
hasil tugasan
- Kumpulan lain member
pandangan/ulasan
|
|
||||||||||||||||||
4
|
Penilaian
Pengukuhan
Aktiviti
guru
- Membuat rumusan hasil
pembentangan
Mengedar
soalan penilaian dalam bentuk struktur/esei
1.Dasar
British terhadap pertanian
Undang-undang
berhubung tanah
1.
Senaraikan undang-undang tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah
Melayu, Sabah dan Sarawak
i) Tanah
Melayu
i.
ii.
iii.
iv.
v.
m/s 259
ii) Sarawak
i.
ii.
iii.
m/s 261
iii) Sabah
i.
m/s 261
2.
Mengapakah British memperkenalkan undang-undang tanah?
i) Rekod
–
ii)
jamin –
iii)
mudah –
iv)
cagaran –
m/s 259
Jawapan
Dasar
British terhadap pertanian
Undang-undang
berhubung tanah
1.
Senaraikan undang-undang tanah yang diperkenalkan oleh British di Tanah
Melayu,
Sabah dan Sarawak
i) Tanah
Melayu - Akta Tanah Simpanan Melayu 1913
-
Enakmen Tanah Persekutuan 1897
-
Peraturan Tanah Perak 1879
- Kanun
Tanah Selangor 1891
-
Peraturan Tanah Sungai Ujong 1887
m/s 259
ii) Sarawak - Land Order 1931
- Land
Settlement Order 1933
- Land
Order 1948
m/s 261
iii) Sabah - Proklamasi III Perlindungan Hak Pribumi
m/s 261
51
2.
Mengapakah British memperkenalkan undang-undang tanah?
i) Rekod
- rekod dan catatan yang sempurna menjadi bukti pemilikan
terhadap
tanah
ii)
jamin - rekod bertulis adalah penting bagi menjamin dan
mengesahkan
pemilikan tanah
iii)
mudah - memudahkan urusan pentadbiran seperti cukai dan urus
niaga
terhadap tanah seperti pajakan, sewa beli, penjualan
dan
pembelian tanah
iv)
cagaran - boleh dijadikan cagaran bagi mendapatkan modal
m/s
259
|
|
||||||||||||||||||
|
Aktiviti
murid
- Menjawab soalan tugasan
secara individu
|
|
||||||||||||||||||
5
|
Rumusan
- Guru membincangkan
jawapan-melalui power point/edaran nota
Nota edaran
(2)
Dasar – dasar pertanian British. a) Dasar – dasar pertanian British.
1. Orang melayu diperkenalkan oleh British
dengan tananam yang memepunyai pasaran seperti kopi, tembakau, getah.
2. British telah mengkomersialkan tanaman
tradisional seperti gambir dan lada hitam.
3. Tenaga buruh China dan India digunakan
untuk memajukan lagi sector perladangan.
4.
Undang – undang pemilikan tanah telah diperkenalkan oleh British, bertujuan
untuk melindungi tanah orang Melayu daripada diceroboh oleh pemodal asing.
Tetapi beberapa daripada aspek undang – undang ada yang menindas orang
Melayu.
b)
Pengenalan undang – undang berhubung tanah.
1. Sebelum kedatangan British persoalan
tanah tidak menjadi masalah kepada orang Melayu kerana tanah yang luas,
penduduk rendah, urusan cukai dan kebenaran mengusahakan tanah hanya dengan
pembesar Melayu. Pemilikan tanah amat mudah iaitu pemilik tanah ialah sesiapa
yang meneroka dan mengerjakan tanah tersebut.
2. Rekod bertulis adalah elemen penting
dalam mengesahkan pemilikan tanah pada masa British.
3. Rekod ini juga digunakan dalam urusan
tanah seperti cukai, pajakan, sewa beli, jual dan beli tanah.
4. Tanah juga dilihat sebagai cagaran untuk
mendapatkan modal.
5. Undang- undangan tanah pertama ialah
Peraturan Tanah Perak. Seterusnya Kanun Tanah Selangor, Peraturan Tanah
Sungai Ujong.
6.
Tanah dibahagikan mengikut nilai komersial seperti tanah ladang, pribumi dan
perlombongan.
7.
Kadar cukai tanah bergantung kepada jenis tanah dimiliki.
c)
Kesan pengenalan undang – undang tanah British.
1. Permohonan kebenaran mendapatkan tanah
sama ada syarikat atau individu didapati daripada Pejabat Tanah dan bukan
dari pembesar Melayu lagi.
2. Kebenaran Pejabat Tanah juga diperlukan
untuk mengutip hasil hutan seperti nipah, damar, rotan.
3. Bermakna kuasa residen negeri amat besar
untuk menentukan tanah yang boleh diberikan kepada pemodal.
4. Kelulusan tanah pula bergantung kepada
modal, teknologi dan bilangan buruh yang akan digunakan.
5. Dasar tanah British juga membawa kepada
perkembangan ekonomi wang. Di mana cukai, jual, beli, sewa ke atas tanah
perlu menggunakan wang. Mamalh orang Melayu perlu membayar cukai hasil hutan
dalam bentuk wang.
6.
Kesannya orang Melayu yang tiada wang meminjam daripada orang tengah dan
kemudiannya menyelesaikan menjual tanah untuk menyelesaikan hutang mereka.
7.
Kadar cukai tanah bergantung kepada jenis tanah dimiliki.
d)
Undang – undang melindungi tanah bumiputra.
1. Akta Tanah Simpanan Melayu (TSM)
diperkenalkan oleh British bagi mengelakkan tanah milik Melayu berpindah
kepada orang asing.
2. Residen berhak mengisytiharkan mana –
mana tanah orang Melayu sebagai TSM untuk mengelak TSM daripada dijual,
dipajak gadai, atau ditukar milik.
3. TSM juga ingin melindungi ekonomi
penjajajh, contohnya TSm tidak boleh diusahakan tanaman komersial. TSM tidak
subur dan tidak sesuai untuk tanaman perladangan.
4. Land Order di Sarawak diperkenalkan bagi
melindungi tanah peribumi daripada dicerobohi oleh pengusaha China.
5. Di sini jaga diperkenalkan Land
Settlement Order bagi melindungi tanah peribumi daripada diceroboh.
6. Di Sarawak pemindahan hak milik tanah
hanya boleh dilakukan melalui perwarisan, bagi mengelakkan pemajakan,
pemecahan dan penjualan tanah kepada orang luar.
7. Land Order Sarawak seterusnya membhagikan
tanah kepada 3 kawasan iaitu tanah campuran, tanah simpanan dan tanah
pedalaman.
8. Imigran hanya dibenarkan memiliki tanah
campuran sahaja, manakala tanah simpanan dan pedalaman dilindungi.
9. Di Sabah pula, Proklamasi III
Perlindungi Hak Peribumi yang melindungi kepentingan peribumi diwartakan oleh
British. Peraturan ini menetapkan hak milik peribumi di bawah kuasa Pegawai
Daerah.
10.
Segala urusan jual beli tanah di Sabah dengan orang Eropah pula perlu
dimaklumkan kepada ketua peribumi. Penduduk peribumi juga berhak menuntut
ganti rugi ke atas tanah yang dijual kepada orang asing.
|
ICT
|
BAB 10 TINGKATAN 4
Tajuk:Tenaga
buruh Asinng
Masa
: 80 minit
Bil
|
Aktiviti
|
Pedagogi
|
||||||||||||||||||||||||||||||
1
|
Set
Induksi
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
Langkah
Pengajaran 1
Aktiviti
guru:
- Guru mengaitkan set
induksi dengan tajuk pembelajaran hari ini.
- Murid dibahagikan kepada
9 kumpulan(3-4 orang setiap kumpulan)
- Tugas kumpulan dibuat
secara undian.
Guru dan set induksi tajuk pembelajaran
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Aktiviti
murid
- Mencari maklumat tugasan
yang diberi dalam buku teks/rujukan/nota
- Berbincang dalam
kumpulan-melantik pencatat dan pelapur
- Menyiapkan tugas dalam
kertas sebak untuk dibentangkan
-
Peta
Minda
Peta
Minda
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
Langkah
Pengajaran 2
Aktiviti
guru
- Memastikan semua murid
bersedia untuk member tumpuan kepada sesi pembentangan.
- Setiap kumpulan membuat
pembentangan
- Mengarahkan kumpulan
membuat pembentangan
- Mengarahkan kumpulan yang
membuat tajuk yang sama member ulasan/pendapat
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Aktiviti
murid
- Wakil Kumpulan membentang
hasil tugasan
- Kumpulan lain member
pandangan/ulasan
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
Penilaian
Pengukuhan
Aktiviti
guru
- Membuat rumusan hasil
pembentangan
Mengedar
soalan penilaian dalam bentuk struktur/esei
1.a) Apakah faktor
yang mendorong kedatangan buruh dari China
dan India
ke Tanah
Melayu?
F1
________________________________________________________
F2
________________________________________________________
F3
________________________________________________________
b) Terangkan sistem kedatangan buruh China pada
kurun ke-19,iaitu:
1) Sistem tiket kredit
2) Sistem pengambilan kakitangan.
1)
F1____________________________________________________
H1a
____________________________________________________
F2
______________________________________________________
F3
______________________________________________________
F4 ______________________________________________________
F5 ______________________________________________________
F6.
_____________________________________________________
H6a
______________________________________________________
F7 ______________________________________________________
F8 ______________________________________________________
2)
F1 ______________________________________________________
F2 ______________________________________________________
F3 ______________________________________________________
F4
_____________________________________________________
F5 ______________________________________________________
c)
Jelaskan cara kedatangan imigran Cina ke Sarawak
semasa pemerintahan
Charles Brooke.
F1____________________________________________________
F2 ______________________________________________________
F3.____________________________________________________
F4 _____________________________________________________
F5
_________________________________________________________
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Aktiviti
murid
- Menjawab soalan tugasan
secara individu
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
Rumusan
- Guru membincangkan
jawapan-melalui power point/edaran nota
Nota edaran
2.a) Apakah faktor
yang mendorong kedatangan buruh dari China
dan India
ke Tanah Melayu?
Faktor yang mendorong kedatangan buruh
dari China dan India ke
Tanah Melayu Ialah
F1 Galakan kerajaan
kolonial British agar mereka berhijrah ke Tanah Melayu,
F2 Penghijrahan
mereka juga tidak ditentang oleh orang Melayu.
F3 Wujud hubungan
tradisi antara Tanah Melayu dengan India yang telah mendorong
Imigran berhijrah ke Tanah Melayu.
b) Terangkan sistem kedatangan buruh China pada
kurun ke-19,iaitu:
1) Sistem tiket kredit
2) Sistem pengambilan kakitangan.
Sistem kedatangan buruh China pada
kurun ke-19 ialah
(1) Sistem tiket
kredit.
F1 Bakal
imigran ke Tanah Melayu dikumpulkan dari kampung-kampung di Negara
China.
H1a Oleh
kheh-thau (ketua).
F2 Ketua
ini dibayar sejumlah wang bagi setiap imigran Cina yang dibawa.
F3
Golongan imigran ini dikenali sebagai sin kheh.
F4
Golongan imigran diletakkan di bawah pengawasan nakhoda kapal atau agensi
Buruh.
F5
Nakhoda kapal atau agensi buruh menerima bayaran daripada bakal majikan
Imigran berkenaan.
F6
Golongan sin kheh perlu membuat perjanjian secara lisan atau bertulis.
H6a
Untuk menjelaskan hutang mereka dengan cara bekerja dengan majikan
Berkenaan dalam suatu tempoh yang
tertentu.
F7
Golongan sin kheh dibekalkan dengan tiket yang menunjukkan pelabuhan yang
Mereka tuju serta keterangan sama ada
mereka bebas atau berhutang.
F8
Pemborong buruh bertindak sebagai orang tengah yang akan mendapatkan
Majikan untuk mereka dengan bayaran
tertentu.
(2) Sistem
pengambilan kakitangan
F1
Dilakukan oleh pegawai di China.
F2
Pegawai berkenaan dilantik oleh sebuah rumah kongsi.
F3
Pegawai akan membiayai segala perbelanjaan buruh-buruh tersebut
Sehinggalah mereka sampai di rumah
kongsi tuan punya rumah kongsi.
F4 Buruh
diserahkan kepada tuan rumah kongsi.
F5
Pembawa buruh akan dibayar dengan kadar tertentu seperti yang telah
Dipersetujui bagi setiap buruh yang
dibawa.
c) Jelaskan cara kedatangan imigran
Cina ke Sarawak semasa pemerintahan
Charles Brooke.
Cara kedatangan imigran Cina ke Sarawak semasa pemerintahan Charles
Brooke ialah
F1
Wujudnya tajaan Charles Brooke melalui syarikatnya di Singapura.
F2
Kemasukan imigran Cina berketurunan Foochow
secara berkumpulan.
F3
Wujudnya persetujuan antara Ketua Foochow di Sibu,iaitu Wong Nai Siong
Dengan Charles Brooke.
F4 Ramai
imigran Foochow telah dibawa masuk ke Sarawak.
F5
Imigran Foochow diperlukan untuk mengusahakan tanah dan membangunkan
Sektor pertanian dan lada hitam.
|
ICT
|
No comments:
Post a Comment