Thursday, April 4, 2013



Kerja Kursus Sejarah
PMR 2013.


Tajuk Soalan:Kegiatan Ekonomi Tradisional


1.Definisi:
-Bersifat setempat
-Skala kecil-kecilan
-Pulangan kecil  /punca pendapatan keluarga
-Teknologi mudah / rendah
-Tenaga kerja( keluarga / penduduk setempat ) 
-Modal kecil

*Tidak diusahakan secara besar-besaran / komersial

SKOP KAJIAN
CADANGAN
1.Makanan:
Sate, nasi kandar, nasi kerabu, nasi dagang, kuih-muih tradisional, ikan masin, keropok, budu, belacan, cencalok, keropok lekor, gula Melaka, bahulu, tempoyak, tempe, burasak, maruku, cendol,putu mayam dll.
2.Perkhidmatan danperubatan
Minyakangin, minyak urut, minyak gamat, mak andam, bidan kampung, tukang urut kampung, bomoh  / manang, tukang gunting rambut tradisional, pencari madu lebah,  portar, tukang dll.
3.Pertanian
Pekebun ,pesawah ,  penternakan , perikanan, penoreh getah, sagu, rumpai laut, nelayan dll.
4.Pertukangan
Tukang besi, tukang kayu, tukangkasut, tukang rumah, tukang jahit, tukang tenun, tukangemas / perak / tembagadll.
5.Kraftangan
Wau, mutiara, labusayung, anyaman, karangan laut, tikar , bakul, tudun saji ,batik , dll
6.Perniagaan kecil-kecilan
Penjaja, peniaga pasar malam / tamu / minggu /, peniaga pecan sehari ,pengusaha santan dll.
7.Perlombongan
Emas, bijih timah ,bijih besi dll.






HASIL KAJIAN:
1 MAKLUMAT ASAS:

Nama / jenis kegiatan ekonomi
-Pengusaha sate / penjual sate / pengusaha batik
-Bukan nama produk - BATIK

Sejarah / asal usul kegiatan ekonomi
-Kaitkan asal-usul kegiatan ekonomi tradisional dengan sejarah penglibatan pengusaha.

Lokasi / tempat kajian
-Alamat .
- PETA LOKASI

Pihak yang mengusahakan / individu / kelompok masyarakat yang mengusahakan
- Nama individu / kelompok masyarakat

2.LatarBelakang

Tujuan dijalankan
-Punca pendapatan / warisan keluarga / tradisi setempat
-Mana-mana munasabah

Proses / cara pelaksanaan
-Susun atur kerja atau carta alir kerja( dalam bentuk huraian )

Peralatan / kaedah yang digunakan
-Nyatakanperalatan yang digunakan

Produk yang dihasilkan
-Nama-nama produk / jenama produk

Tempat / kawasan( bengkel /keluasan tanah dan sebagainya )
-Rumah, di belakang rumah, kolam ikan ,pesisir pantai, sungai , kandang, bekas lombong, tasik dll.

Kos pengendalian
-Modal asas / sampingan ,upahpekerja ,sewa , kos pengangkutan

3.Sumbangan / pengaruh kepada keluarga atau masyarakat

Status keluarga /mobility sosial
-Peningkatan taraf sosiaekonomi

Identiti keluarga / kawasan
-Produkmenjadiidentitikeluarga / setempat

Sumber pendapatan
-Pendapatanutama / sampingan.

Penerusan tradisi keluarga
-Warisan

Memenuhi permintaan
-Permintaankeluarga / setempat / tempahan

Pembangunan kawasan setempat
-Kemajuan kegiatan ekonomi setempat

Hubungan kemasyarakatan
-Perpaduan ,keharmonian , semangatkejiranan,kerjasamadll.

Industri hiliran
-Getah( tayar / kasut),
-Ikan( keropoklekor, ikanmasin ,pekasam , budu )
-Udang( belacan ,cencaluk )

Prasarana / rangkaianperniagaan
-Jalankecil( mini tar ) , saliran, kiosk ,medanselera ,bekalan air, pasartanidalamkonteks yang sesuai.
-Rangkaianpemasaran( pasar / pasarraya / pasartani  /  kedairuncit  / medanselera / warungdll.

Pelancongan
-Tarikan pelancongan / destinasi pelancongan

Peluang pekerjaan
-Ahli keluarga / penduduk setempat


4.Prospek

Cabaran / kekangan yang dihadapi
-Masalah yang dihadapi:persaingan,peningkatan kos,kurang modal,kurang sumber, tenaga kerja,aduan dll.

Penglibatan pihak luar /galakan kerajaan atau swasta
-Modal, prasarana ,kursus / latihan ,khidmat nasihat , pinjaman, pemasaran, lesen,promosi, iklan , peralatan ,sijil halal, pengiktirafan dll.

Reaksi / penerimaanmasyarakat
-Sambutanpenggunasetempat / luar, kebanggaankeluarga / masyarakatsetempat.

Saranan dan Harapan
-Diri:Berkongsipengalaman,pengekalanproduk, pewaris/ pewarisan.
-keluarga:Mewarisikemahiran /pengetahuan ,galakan , bantuan.
-Masyarakat: kepadadaripadapelbagaipihak
-Kerajaan / swasta
-Penulis:Pandangandansarananterhadapkegiatanekonomitradisional.
-Sumberpendapatantetapkeluarga / masyarakat / negara.
-Sokongansemuapihak,
-Peningkatankualiti,
-Peningkatanpasarandll.


RUMUSAN
-Iktibar kepada diri calon, bangsa dan Negara.

LAMPIRAN
-Gambar, peta, dokumen, ilustrasi, pelan ,bahan artifak dan bahan-bahan lain yang berkaitan.
-Tuliskapsyen di bawah setiap bahan lampiran yang disertakan.

RUJUKAN
-Rujukan hendaklah ditulis dengan format yang betul berdasarkan Buku Panduan Pelaksanaan Dan PenilaianKerjaKursus ( ms 24-25 ).



























TUGASAN 2 ( Elemen 3):

Tulis satu esei tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.

Soalan:

Kegiatan ekonomi tradisional penting dalam memperkukuh semangat nasionalisme bangsa Malaysia.Berikan pendapat anda,


Nilai-nilai yang sesuai dengan tugasan 2

1.Berbanggasebagairakyat Malaysia.
-Menghargai dan mengamalkan tradisidan budaya bangsa.
-Berbangga dengan sejarah Negara

2.Bersemangat setia Negara
-Cintaakan bangsa dan Negara
-Bertanggungjawab kepada bangsa dan Negara
-Peka kepada masalah
-Bersyukur sebagai warganegara Malaysia

3.Bersemangat kekitaan
-Bersatu padu dan berharmoni
-Bertolak ansur dan bertoleransi
-Bekerjasama dan tolong-menolong
-Hormat-menghormati
-Bersefahaman dan bermuafakat
-Muhibah atau semangat bersemangat


4.Berdisiplin
-Berakhlak dan berbudi pekerti mulia
-Mematuhi peraturan dan undang-undang
-Berkelakuan sopan,bertatsusila dan berhemah tinggi
-Bertindak wajar
-Bersifat amanah dan jujur
-Berlaku adil dan bertimbang rasa

5.Berusahadanproduktif
-Rajindangigih
-Berdikari
-Tabah menghadapi cabaran
-Menyokong dan melibatkan diri  dalam usaha pembangunan
-Berganding bahu membangunkan Negara
-Berilmu dan berketrampilan

No comments:

Post a Comment